Jak je to s 3D filmem

17.01.2012 19:07

Je nesporné, že 3D film se stává novodobým fenoménem. Ať už jsou to pohádky, nebo sci-fi, či horory, lidé na ně zatím houfně chodí do kin, obdivují se filmům, které jim přinášejí nové zážitky. Jak ale takový film vzniká. Z technické literatury jsou známá fakta, že 3D technologie umožňuje spatřit natočené scény nikoli ploše, ale v celé jejich hloubce. Jsou používány různé metody, vedoucí k výsledku. Jednou z nich je například polarizace nebo anaglyf, který je poměrně dlouho známou metodou, využívající rozložení obrazů pro levé a pravé oko na barevné složky, obvykle na modrozelenou a červenou. Je jednou ze stereoskopických technik, umožňujících divákům prostorově vnímat nejen film, ale také fotografie, různé grafy, kresby či obrazy. Zatím co pro vytvoření kreseb stačí použít vhodné techniky deskriptivní geometrie, pro vytvoření anaglyfu je ovšem třeba mít k dispozici dva záběry jedné scény - pohled levým okem a pohled pravým okem a odpovídající techniku i počítačové vybavení. Na první pohled se zdá, že natočení 3D filmu je snadná věc. Prostě se použijí dvě kamery, které se umístí vedle sebe na vzdálenost lidských očí, přibližně cca 65 mm, a může se natáčet. Není tomu tak, protože kamery musí být především dokonale synchronizované, a to jak z hlediska času snímání, s přesností na zlomky milisekund, tak s ohledem na ostření, zoom, barevné vyvážení a clonu. Dalším požadavkem je rozteč kamer. To vyžaduje optimální možnosti nastavovat rozteč dle velikosti scény, od nuly, pro malé objekty snímané z blízka, až po rozteče řádu stovek metrů, kupříkladu pro snímání scenérie v pozadí, například krajiny, pohoří a jiných scenérií. Tyto požadované funkce poskytují především profesionální, plně elektronicky ovladatelné kamerové systémy.

Prohlížet si 3D filmy, ovšem znamená, dívat se na ně přes speciální brýle s různými průzory. V prvním případě jsou to brýle s polarizační slídou, a ve druhém, brýle s různobarevnými složkami, modrozelenou a červenou.

I když je v současné době anaglyf postupně nahrazován modernějšími technikami, například polarizovanou projekcí, aktivním zobrazením, které využívá střídavé zatmívání pravého a levého oka, nebo technologií 3D autostereoskopických monitorů, která zase využívá technologii projekce různého obrazu do různých směrů či INFITEC, což je technologie odvozená od anaglyfu, ale využívá 6 vlnových délek, zachovávající barvy, tak je na závěr nutné sdělit. Filmy vytvořené technologií klasického anaglyfu stále odolávají. Jejich výhodou je možnost velkého šíření, a pokud touto technologií vytvoříte 3D video, může jej pozorovat velké množství lidí po celém světě, kteří vlastní příslušné 3D brýle.

 

Mgr. Ivan Šářec

 

Zpět